מהן שיטות התמחור והגבייה?

כאשר נציגות דיירים מחליטה לקחת חברת ניהול שתטפל בצרכיו של הבניין המודרני, היא פונה למספר חברות ניהול בבקשה לקבלת הצעת מחיר. אך המציאות הוכיחה כי ההצעות אותן היא מקבלת, חסרות מכנה משותף, דבר המקשה על השוואת הצעות המחיר אשר מוביל לאי יכולת להגיע להחלטה נכונה בעניין.

צרכי הבניין
ראשית על ועד הבית לבדוק אילו שירותים ומה בדיוק היא מעוניינת לקבל מחברת הניהול. העניין ישתנה לפי גודל הבניין, מספר הדיירים, התקציב, ודרישות הדיירים. רק לאחמ״כ נוכל לגשת לקבלת הצעת מחיר.
 
שיטות תמחור
ישנן שלוש שיטות המהוות בעצם שלוש אסכולות שונות בתמחור חברת הניהול.להלן שלושת השיטות:
 
1. שיטת: COST+ (קוסט פלוס)
לפי שיטה זו, חברת הניהול בונה תקציב הכולל את כל ההוצאות השוטפות של הפרויקט. אך אינה כוללת בתקציב את עלותה היא. בשיטת COST+ רווח חברת הניהול נגזר מגובה ההוצאות אותן הוציא הפרויקט במהלך החודש.
כיוון שמדובר בשוק פרוץ, רוב חברות הניהול ואחזקת מבנים, גובות מחיר עלות + אחוזי רווח תפעולי (כיום מקובל לגבות מחיר עלות 15%+). באמצעות שיטה זאת, חברות הניהול ואחזקת מבנים נהנות מרווחי אחוזים גבוהים וזאת בגלל עליית מחירי העלות לפיהם מוסיפים את אחוזי הרווח. חשוב לדעת שיש אפשרות לקבוע סכום קבוע עבור הרווח התפעולי.
שיטה זו היא הפחות מומלצת מכיון שיש בה ניגוד אינטרסים. מחד-תפקידה של חברת הניהול לחסוך בהוצאות עבור הפרויקט אותו היא מנהלת. מאידך, חיסכון יגרום להפחתת רווחי הניהול אותם תקבל החברה בסוף החודש. מה שעלול לגרום לה להשתמש בשירותים יקרים יותר.
2. תקציב הכל כלול
לפי שיטה זו, חברת הניהול בונה תקציב הכולל גם את דמי הניהול אותן היא גובה, כל דמי הניהול ומיסי ועד הבית משולמים ישירות לחברת הניהול. בתמורה לכך החברה מקבלת אחריות לכל ההוצאות והתיקונים מלבד התחזוקה והניקיון השוטפים.
היתרון בשיטה זו: הפרויקט משלם דמי ניהול בגובה קבוע. וכל אירוע של נזק או שבר שקורה בבניין הינו באחריות חברת הניהול. 
החסרון בשיטה זו: חברת הניהול אינה יכולה לקחת על עצמה סיכון שאירוע חריג או חד פעמי יגרור אחריו הפסד לחברת הניהול,
ואשר על כן, התמחור בשיטה זו תמיד יהיה גבוה יותר, בכדי לכסות כל הוצאה עתידית חריגה, כ״כ אם וכאשר ייווצר נזק חריג וחד פעמי לבנין, חברת הניהול תרצה לקצץ בסעיף אחר בתקציב על מנת להיות מאוזנת.
3. תקציב שוטף+ דמי ניהול
שיטה זו היא המועדפת שכן לפי שיטה זו, נציגות הדיירים פותחת חשבון בנק על שמה. אליו מוזרמים כל כספי דמי הניהול \ מיסי ועד הבית.
התקציב המוגש לנציגות על ידי חברת הניהול, כולל את מרכיב הרווח של חברת הניהול. בכל הוצאה חריגה החברה תקבל הצעות מחיר והמחיר אשר יקבע ייגבה מהדיירים כתשלום חד- פעמי.
במצב זה, גם אם ישנן הוצאות בלתי צפויות, הרי שחברת הניהול בודקת היטב את הצעות המחיר המוגשות לתיקון הבעיה, או לחילופין שולחת בעלי מקצוע איתם היא עובדת מזה שנים, ואשר עבודתם ומקצועיותם נאמנת עליה, היות והאינטרס היחיד שלה היא שביעות רצון הדיירים מהשירות ומהמחיר.
יתרון נוסף בשיטה זו, שכל הוצאה מתבצעת תוך שקיפות מלאה עם הדיירים, דבר שמונע חוסר אמון או אי נעימויות למיניהן.
 
התשלום לכל דייר
ישנם שני דרכים לקביעת מחיר דמי הוועד לכל דייר, אופן החלוקה נקבע ע״י דיירי הבניין ולא ע״י חברת הניהול.
 
1. תמחור לפי מטר מרובע
לאחר בניית תקציב לפרויקט וקבלת אומדן עלות חודשית לתפעולו. יש לחלק סכום זה על פני שטחי הדירות, השטחים המסחריים וכל שטח אחר הכלול בפרויקט. וכך מתקבל תמחור למטר מרובע לפרויקט הספציפי.
2. תמחור לפי מספר דיירים
אופן נוסף לחלוקת התקציב הוא לפי מספר הדירות בבניין ללא כל קשר לגודל הדירות.